Komunikovat verbálně nebo neverbálně s partnerem.

KKB-VYJ-000-210-001

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE:

Učitel používá jednoduché otázky („Jak se máš?“, „Co chceš?“), pobízí žáky k užívání nacvičovaných frází („Požádej o pomoc.“, „Pozdrav spolužáka.“) v různorodých situacích a prostředích – ve třídě, na hřišti, ve školní jídelně.

Přeříkává rytmické říkanky, opakuje stále stejná slova a fráze v konkrétních výukových situacích, aby si žák vytvořil asociace mezi danou frází a příslušným postupem práce.

Používá konkrétní obrázky, fotografie, předměty nebo postupy augmentativní a alternativní komunikace jako prostředky vizualizace informací při komunikaci.

Využívá množství neverbálních projevů (mimika, gesta, postoje), kterými vyjadřuje konkrétní pokyny; pobízí žáky, aby po něm tyto projevy opakovali a lépe tak prožívali, co je jimi zamýšleno. 

V konkrétních situacích, za použití vhodných forem a metod augmentativní a alternativní komunikace se žáky trénuje jednoduché formy vyjádření (jak požádat o pomoc). Následně je pobízí a motivuje (slovem, gestem), aby tyto postupy používali ve vhodných situacích i samostatně.

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

  • Žák pozdraví spolužáka nebo učitele, když se s nimi potká – verbálně nebo neverbálně.
  • Vyjádří svou potřebu či přání jednoslovně („Míč.“) nebo osvojenou jednoduchou frází („Já chci míč.“) – verbálně nebo neverbálně, za použití augmentativní a alternativní komunikace (gesta, konkrétní předměty, fotografie, barevné obrázky).
  • Reaguje na jednoduchou otázku („Co chceš?“, „Chceš napít?“) slovem („Banán.“) nebo jednoduchou frází („Já chci banán.“, „Ano.“, „Ne.“), a to verbálně nebo alternativně (gesta, konkrétní předměty, fotografie, barevné obrázky).
  • Vyjadřuje přání nebo potřebu („Dej mi míč.“, „Pomoc, prosím.“).
  • Používá gesta, odpovídá ukázáním na obrázek, kartu nebo předmět.
  • Usměje se nebo zamračí (jako projev emocí).
  • Osloví učitele navázáním očního kontaktu, slovem nebo gestem.
  • Napodobuje komunikaci druhých a rozumí, že jde o výměnu informací mezi lidmi.

Vazby na další očekávané výsledky učení