Sdělit svá přání a potřeby – verbálním nebo neverbálním způsobem.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení rozvíjí u žáka dovednost sdělit svá přání a potřeby podle jeho možností, verbálně nebo neverbálně. Žák je veden k porozumění a k reakci na otázky směřující k jeho přáním a potřebám. Učí se vyjadřovat formou „já chci“. Zároveň se učí respektovat přání a potřeby jiných. Dovednost procvičuje v běžných, každodenních nebo v modelových situacích. Žák si rozvíjí slovní zásobu a pracuje s podporou předmětů, obrázků, piktogramů. Tvoří jednoduché věty.
Příklady aktivit:
Žák si za pomoci prvků augmentativní a alternativní komunikace procvičuje vyjadřování svých potřeb. Jde například o výměnné obrázkové komunikační systémy, využití komunikátorů, ukazování v prostoru nebo uchopení konkrétních nebo zástupných předmětů.
Učivo:
- Systémy augmentativní a alternativní komunikace
- Tvorba a rozvíjení slovní zásoby pomocí reálných předmětů, obrázků, fotografií
- Fonetická cvičení, nácvik hlásek a slov
- Vyjádření svých přání a potřeb pomocí opakujících se gest, pohybů, zvuků, slov, obrázků
- Modelové situace pro vyjadřování přání a potřeb