Uchopit a podržet podaný předmět.

CKB-ROZ-003-210-001

Komentář:

Očekávaný výsledek učení směřuje k rozvoji dovednosti uchopit předmět, krátce jej podržet a podat jej jiné osobě. Základy úchopu se rozvíjejí již od raného věku prostřednictvím reflexů, ve škole si žák tuto schopnost rozvíjí v souladu se svým vývojovým stupněm a zralostí. Pracuje s dopomocí učitele, který mu zpočátku dané předměty vkládá do ruky. Žák se učí vnímat hmatem velikost, tvar a strukturu předmětů denní potřeby a zkouší je třídit do různých skupin podle zadaných kritérií. V pozdější fázi je schopen si pro předmět sáhnout sám.

Příklady aktivit:

Žák uskutečňuje cvičení na rozvoj jemné i hrubé motoriky, zaměřená na prsty a zápěstí. Tato cvičení je vhodné spojovat s motivačními říkankami, které se pravidelně opakují.

Žák při nácviku samotného úchopu začíná s lehkými předměty, které ho zaujmou například díky své struktuře (lesklé, šustivé), výrazným a kontrastním barvám nebo zvukům, které vydávají.

Žák aktivitu nácviku úchopu procvičuje denně v rámci běžných aktivit, jako je držení lžíce nebo kartáčku na zuby.

Učivo:

  • Rozvíjení hrubé motoriky
  • Rozvíjení jemné motoriky

Uchopování předmětů:

  • Cvičení dlaní
  • Cvičení prstů
  • Cvičení uchopování předmětů

Vazby na další očekávané výsledky učení