Uchopit a podržet podaný předmět.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení směřuje k rozvoji dovednosti uchopit předmět, krátce jej podržet a podat jej jiné osobě. Základy úchopu se rozvíjejí již od raného věku prostřednictvím reflexů, ve škole si žák tuto schopnost rozvíjí v souladu se svým vývojovým stupněm a zralostí. Pracuje s dopomocí učitele, který mu zpočátku dané předměty vkládá do ruky. Žák se učí vnímat hmatem velikost, tvar a strukturu předmětů denní potřeby a zkouší je třídit do různých skupin podle zadaných kritérií. V pozdější fázi je schopen si pro předmět sáhnout sám.
Příklady aktivit:
Žák uskutečňuje cvičení na rozvoj jemné i hrubé motoriky, zaměřená na prsty a zápěstí. Tato cvičení je vhodné spojovat s motivačními říkankami, které se pravidelně opakují.
Žák při nácviku samotného úchopu začíná s lehkými předměty, které ho zaujmou například díky své struktuře (lesklé, šustivé), výrazným a kontrastním barvám nebo zvukům, které vydávají.
Žák aktivitu nácviku úchopu procvičuje denně v rámci běžných aktivit, jako je držení lžíce nebo kartáčku na zuby.
Učivo:
- Rozvíjení hrubé motoriky
- Rozvíjení jemné motoriky
Uchopování předmětů:
- Cvičení dlaní
- Cvičení prstů
- Cvičení uchopování předmětů