Poznat předměty, potraviny čichem podle vůně a pachů.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení přispívá k rozvoji čichové zkušenosti a paměti.
Příklady aktivit:
Žák prakticky poznává a rozlišuje různé vůně a pachy (libé i nelibé). Na základě vůně a pachu identifikuje potraviny. Čichá k čerstvým surovinám (např. bylinkám, ovoci nebo koření). Používá jasně odlišné vůně (např. pomeranč – sladká, ocet – kyselá).
Žák spojuje vůně s vizuálním a hmatovým vjemem, využívá obrázky, reálné předměty a kartičky s vůněmi. Potraviny zkoumá hmatem a poznává jejich strukturu.
Žák hádá vůni se zavázanýma očima nebo přiřazuje vůni k obrázkům.
Žák se zapojuje do přípravy jídla a spojuje vůně s konkrétní aktivitou (např. vůně při pečení).
Žák opakuje a posiluje asociace, spojuje vůni s jednoduchým slovem nebo neverbálním vyjádřením. Pravidelně pracuje se stejnými potravinami a rozeznává extrémní kontrasty (např. vanilka – cibule).
Učivo:
- Rozvoj čichové percepce
- Rozvoj správného dýchání
- Specifické vůně potravin
- Libé a nelibé pachy