Hodnotí kulturní projevy, tradice a umělecká díla vlastní i jiných kultur a porovnává je v kontextu historických a společenských a kulturních souvislostí.

KKT-IDR-000-ZV9-001
divider

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:

  • povzbuzuji žáky k hlubší reflexi jejich vlastních kulturních tradic a hodnot a vedu diskuse o jejich zkušenostech s jinými kulturami prostřednictvím médií, cestování nebo komunitních událostí
  • zadávám úkoly, kde žáci srovnávají kulturní vlivy (tradice, zvyky, umělecká díla) ve své zemi s těmi v jiných zemích a přemýšlejí o vlivu historie a geografie na formování těchto rozdílů
  • povzbuzuji žáky, aby sledovali média (filmy, hudbu, zprávy) a analyzovali, jak různé kultury prezentují své hodnoty a tradice, a diskutujeme o tom, jak je to ovlivňuje
  • organizuji návštěvy kulturních institucí nebo online exkurze, aby mohli žáci porovnávat historický a současný význam umění a tradic různých kultur
  • zadávám projekty, kde žáci zkoumají kulturní prvky vlastní komunity, porovnávají je s kulturními projevy z jiných částí světa a výsledky prezentují
  • vedu žáky k tomu, aby kriticky uvažovali o stereotypech a předsudcích vůči jiným kulturám a přemýšleli, jak může respekt k odlišnostem obohatit jejich život

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

Komponenta: kulturní povědomí a identita

  • Popíše pojem kulturní identita jako soubor kulturních projevů, které určují jeho jedinečnost i spojení s ostatními členy jeho kultury, a uvede příklady.
  • Popíše charakteristické znaky vlastní kultury a příklady kulturního dědictví ze svého okolí.
  • Vybere místní tradice, zvyky a historické události, které formují kulturní identitu místa a regionu, kde žije.
  • Vyjádří svůj názor na vliv umění a kulturního kontextu na své vlastní myšlení a chování a na porozumění sobě a svému místu ve světě.

Komponenta: respekt ke kulturní a umělecké rozmanitosti

  • Na příkladech objasní pojmy kulturní identita, kulturní rozmanitost, kulturní tolerance.
  • Popíše některé kultury ve světě v současnosti i v historickém vývoji a uvede jejich charakteristické znaky, tradice a projevy s porozuměním jejich odlišnostem. 
  • Zajímá se o různé kultury a globální kulturní témata v médiích.
  • Respektuje různé kulturní zvyklosti a názory na kulturu a umění u svých spolužáků a kamarádů a snaží se vyvarovat předsudků.
  • Účastní se školních uměleckých a kulturních projektů i mimoškolních kulturních akcí, které podporují pochopení a respekt k různým kulturám.

Očekávané výsledky učení