Klíčová kompetence kulturní

Klíčová kompetence kulturní umožňuje žákovi orientovat se v kulturním prostředí, porozumět jeho hodnotám a přispívat k jejich zachování a rozvoji v návaznosti na možnostech a potřebách žáka. Tato kompetence hraje významnou roli při rozvíjení tvůrčího myšlení a kreativity. 

Cílem kompetence je naučit žáka vnímat a chápat kulturní a umělecké hodnoty prostřednictvím různorodých artefiletických činností, jako jsou poslech hudby, výtvarné nebo dramatické aktivity či návštěvy kulturních akcí. Žák si rozvíjí estetické vnímání tvorbou a hodnocením jednoduchých uměleckých děl. Důraz je kladen na poznávání místních tradic, svátků a zvyků, aby žák porozuměl významu kulturního dědictví a rozvíjel respekt k umělecké a kulturní rozmanitosti.

Klíčová kompetence kulturní se rozvíjí aktivní účastí žáka na kulturním životě školy. Jsou podporovány smyslové a zážitkové aktivity, které se přizpůsobují individuálním možnostem žáka. K rozvoji této kompetence dochází v běžném školním prostředí, a to přirozeným zapojením žáka do skupinových činností, které zároveň napomáhají jeho sociálnímu začlenění. Každý žák má možnost zapojit se do kulturního dění a rozvíjet své schopnosti v této oblasti podle svých individuálních možností. 

Klíčová kompetence kulturní se dělí na dvě složky: Kulturní kontextKulturní a umělecké sebevyjádření.