Dodržuje pravidla her a jiných činností, požaduje dodržování dohodnutých pravidel i od druhých.
DDS-ZEH-000-PV1-004

Komentář:
Hra má edukativní přínos pro děti, protože jim umožňuje rozvíjet celé spektrum dovedností. Patří k nim také osvojování, vytváření a dodržování pravidel. Předpokládáme, že pokud se naučí děti dodržovat pravidla her, spontánních i řízených činností, bude se to promítat i v dodržování pravidel v běžném životě. Při tvorbě pravidel spolupracujeme s dětmi, dbáme na jejich přiměřené množství, konkrétní a pozitivní formulaci, srozumitelnost a kontrolovatelnost. Učitel je dětem při dodržování pravidel příkladem, průběžně na konkrétní situaci ověřuje porozumění pravidlům, pozitivně hodnotí jejich dodržování.
Příklady
- Pravidla formulujeme v podobě popisu očekávaného chování dětí.
- Pravidla je vhodné společně s dětmi graficky zpracovat tak, aby jim děti rozuměly.
- Každý školní rok vytváříme s dětmi pravidla znovu, postupně podle potřeby a tak, aby byla srozumitelná všem. V průběhu roku existující pravidla s dětmi revidujeme.
- V případě porušování pravidel hledáme spolu s dětmi příčiny jejich nedodržování a diskutujeme s nimi o následcích.
Očekávané výsledky učení
Následující
Vzdělávací oblasti
- CJS-CJS-001-ZV5-005 Prokáže pochopení principu hlasování a jeho významu pro život v demokratické společnosti.
- CJS-CJS-002-ZV5-008 Rozpozná ve svém okolí a v digitálním světě jednání a chování, které není v souladu s pravidly a není možné ho tolerovat a přehlížet, a adekvátně na něj zareaguje.
- CJS-CJS-002-ZV5-009 Rozpozná v modelových situacích, které právo člověka bylo porušeno nebo jaká povinnost byla zanedbána.
- CZB-TEV-002-ZV5-007 Dodržuje základní pravidla jednoduchých her a soutěží, adekvátně reaguje na zjevné přestupky.