podílí se na spolupráci ve skupině
KPP-KPP-000-ZV5-001
Komentář
STRATEGIE UČITELE:
- zadávám pravidelně náměty projektové výuky nebo jiný úkol, kde žáci budou pracovat v párech, skupinově, v týmu
- vytvářím různorodé pracovní skupiny, aby se žáci učili spolupracovat s jinými lidmi pomáhám žákům nastavit role, nabízím možnost výběru rolí
- posiluji pocit individuální a kolektivní zodpovědnosti tím, že zadávám skupině dílčí úkoly (podporuji rozdělování úkolů a dbám na to, aby každý z členů skupiny plnil své povinnosti a zapojil se do společné práce)
- užívám různé komunikační strategie (tážu se, kladu doplňující otázky shrnuji názor)
- diskutuji s žáky, co bylo přínosné pro splnění úkolu a co bude nutno ještě zlepšit
- nastavuji s žáky pravidla komunikace při spolupráci (vizualizace pravidel - skupinová práce)
- podporuji sdílené znalosti a vzájemné učení - vrstevnické učení
- jsem připravený pomoci, poradit, poskytnout zdroje, pokud je budou žáci potřebovat v průběhu činností
- v případě potřeby zastavím skupinovou práci a žákům pojmenuji to, čeho jsem si všiml/a - zařazuji také průběžný prostor pro reflexi žáků
- sleduji, aby každý dostal příležitost přispívat do týmové spolupráce podle svých možností
- poskytuji žákům různé úkoly a aktivity k rozvoji jejich individuálních dovedností a schopností, které mohou přinášet do skupiny
- zařazuji do výuky centra aktivit a aktivity k rozvoji kooperativního učení
- pomáhám žákům ve skupině rozdělit úkoly a povinnosti tak, aby každý člen měl jasně definovanou roli a odpovědnost (přispívám k efektivnímu fungování pracovních týmů i celé třídy)
- vedu žáky k reflexi a sebehodnocení zkušeností ve skupině a pomáhám jim pojmenovat, které role jim vyhovují nejvíce a proč
- společně s kolegy jdeme příkladem žákům ve vzájemné spolupráci, empatii a respektu k názorům druhých
- pokud jsem v roli třídního učitele či učitelky, pracuji se třídou jako s týmem a usiluji o rozvoj kvalitních vztahů ve třídě. Vedu cílené třídnické hodiny/aktivity se zaměřením mj. na body uvedené výše
Hodnoty
- Důstojný život
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
komponenta: role ve skupině/role v týmu
- prakticky si zkouší různé role ve skupině (v týmu)
- pojmenuje, která role ve skupině je mu příjemná
- plní aktivně své úkoly v rámci skupiny
- rozumí tomu, že každý může být prospěšný v tom, v čem je dobrý
- dokáže rozpoznat, pokud mu nějaká role nevyhovuje a za pomoci dospělého, případně celé skupiny nachází náhradní řešení
komponenta: odpovědnost za společný výsledek
- snaží se být pro skupinu prospěšným členem
- dokáže se na pravidlech společně domluvit
- respektuje pravidla ve skupině (neruší)
- v případě potřeby požádá o pomoc, nebo ji nabídne druhým
- spolupracuje s učitelem a skupinou při rozdělení úkolů, povinnosti a zodpovědností
- hodnotí práci skupiny (svůj přínos pro dosažení cílů a plnění úkolů)
- rozpozná, díky zkušenostem, proč práce skupinky nedaří
- přemýšlí nad jinou možností, jak pomoci práci týmu, nežli jen plnění úkolů (motivace, inspirace)
komponenta: respekt k názorům druhých
- navrhne možnost kombinace více nápadů, je ochotný dělat kompromisy
- seznamuje se s pohledy dalších členů skupiny, týmu
- komunikuje zdvořile
- naslouchá názorům členů skupiny bez předsudků