efektivně přispívá k úspěšné týmové spolupráci
KPP-KPP-000-ZV9-001
Komentář
STRATEGIE UČITELE:
- zadávám pravidelně náměty projektové výuky nebo jiný úkol, kde žáci budou pracovat v párech, skupinově, v týmu
- vytvářím různorodé pracovní skupiny, aby se žáci učili spolupracovat s jinými lidmi pomáhám žákům nastavit role, nabízím možnost výběru rolí
- posiluji pocit individuální a kolektivní zodpovědnosti tím, že zadávám skupině dílčí úkoly (podporuji rozdělování úkolů a dbám na to, aby každý z členů skupiny plnil své povinnosti a zapojil se do společné práce)
- užívám různé komunikační strategie, tážu se, kladu doplňující otázky shrnuji názor
- diskutuji s žáky, co bylo přínosné pro splnění úkolu a co bude nutno ještě zlepšit
- nastavuji s žáky pravidla komunikace při spolupráci (vizualizace pravidel - skupinová práce)
- podporuji sdílené znalosti a vzájemné učení se jeden od druhého - vrstevnické učení
- jsem připravený pomoci, poradit, poskytnout zdroje, pokud je budou žáci potřebovat v průběhu činností
- v případě potřeby zastavím skupinovou práci a žákům pojmenuji to, čeho jsem si všiml/a - zařazuji také průběžný prostor pro reflexi žáků
- sleduji, aby každý dostal příležitost přispívat do týmové spolupráce podle svých možností
- poskytuji žákům různé úkoly a aktivity k rozvoji jejich individuálních dovedností a schopností, které mohou přinášet do skupiny
- zařazuji do výuky centra aktivit a aktivity k rozvoji kooperativního učení
- podporuji společné rozhodování a řešení problémů
- podporuji mentorství mezi žáky, kde si žáci pomáhají navzájem a umožňují porozumět různým rolím a úkolům
- zapojuji žáky do procesu plánování a rozhodování ohledně skupinových aktivit a projektů (žáci se cítí více zapojeni a mají větší zájem na dosažení společného cíle)
- pomáhám žákům ve skupině rozdělit úkoly a povinnosti tak, aby každý člen měl jasně definovanou roli a odpovědnost (přispívám k efektivnímu fungování pracovních týmů i celé třídy)
- vedu žáky k reflexi a sebehodnocení zkušeností ve skupině a pomáhám jim pojmenovat, které role jim vyhovují nejvíce a proč
- společně s kolegy jdeme příkladem žákům ke vzájemné spolupráci, empatii a respektu k názorům druhých
- pokud jsem v roli třídního učitele či učitelky, pracuji se třídou jako s týmem a usiluji o rozvoj kvalitních vztahů ve třídě. Vedu cílené třídnické hodiny/aktivity se zaměřením mj. na body uvedené výše
- vytvářím podmínky pro efektivní spolupráci (naslouchám názorům, vyjadřuji svůj názor s respektem, vytvářím přátelské, bezpečné a otevřené prostředí, poskytuji zpětnou vazbu k práci týmu, přijímám zpětnou vazbu od žáků - podporuji práci s chybou, podporuji pozitivní vztahy)
Hodnoty
- Důstojný život
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
komponenta: role ve skupině/role v týmu
- uvede, která role v týmu je pro něj nejpřijatelnější
- plní různé role, na základě zkušeností odůvodňuje v týmu, v které roli může být pro tým nejvíce prospěšný
- zkouší si i vedení týmu a vyjádří, jak se v této roli cítí
- podílí se na určení a plnění společných cílů
komponenta: odpovědnost za společný výsledek
- konstruktivně hodnotí činnost svou a jiných, vyhodnotí silné stránky členů týmů
- přichází s vlastními nápady pro zvýšení efektivity práce skupiny
- hodnotí práci týmu v součinnosti s ostatními členy skupiny
- podporuje ostatní členy týmu (motivace, inspirace)
- uvede příklady, na nichž ilustruje, že každý člen týmu je důležitý pro společný výsledek
komponenta: respekt k názorům druhých
- neodsuzuje názory které se liší od jeho vlastních
- komunikuje zdvořile, uplatňuje základní pravidla slušného chování
- hledá společné body, kde je možné dosáhnout shody
- přijímá pohledy dalších členů skupiny, týmu na určitou problematiku, uvědomuje si přínos náhledu na věc z více úhlů pohledu
- srovná práci skupiny, ve které jsou členové ochotni dělat kompromisy a skupiny, kde kompromisy nefungují