rozpozná nepřímo vyjádřené významy běžně užívaných forem sdělení
KKK-POR-000-ZV5-001
Komentář
STRATEGIE UČITELE
- do výuky pravidelně zařazuji také krátké autentické texty a jiná jazyková či obrazná sdělení (obrázky, ilustrace, fotografie, mapy, videa apod.)
- pravidelně s žáky hovořím o jejich porozumění jazykovým či obrazným sdělením, diskutuji s nimi o jejich možných významech
- vytvářím jednoduché situace, při kterých jsou žáci nuceni volit mezi různě vhodnými receptivními strategiemi (např. mezi rozlišením podstatných a okrajových informací v textu, mezi snahou pochopit celkovou situaci a najít odpověď na konkrétní otázku ve zvukové nahrávce či videu apod.); žákům pomáhám vybrat vhodnout strategii a zpětně s nimi na tento proces reflektuji
- uvědomuji si, že žákův neúspěch v řešení úkolu nemusí plynout z jeho neporozumění dané látce, ale pouze ze způsobu zadání takového úkolu
Hodnoty
- Sdílené poznání
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
komponenta: úroveň pozornosti a zapojenosti do komunikačního aktu
- ve svém jednání demonstruje porozumění obsahu běžně užívaných mluvených, psaných či vizuálních komunikátů (např. obsahu verbálních sdělení či instrukcí, krátkých textů, doprovodných obrázků a ilustrací)
- s pomocí druhých rozpozná, popř. reaguje na některé nepřímo vyjádřené významy (např. hlavní poselství příběhu)
komponenta: funkčnost a situačnost
- používá omezenou škálu receptivních strategií (např. rozlišování mezi podstatnými a okrajovými informacemi)
Očekávané výsledky učení
Následující