Rozumí obsahu běžných forem sdělení včetně některých nepřímo vyjádřených významů.
KKK-POR-000-ZV5-001

Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:
- do výuky pravidelně zařazuji také krátké autentické texty a jiná jazyková či obrazná sdělení (obrázky, ilustrace, fotografie, mapy, videa apod.)
- pravidelně se žáky hovořím o jejich porozumění jazykovým či obrazným sdělením, diskutuji s nimi o jejich možných významech
- vytvářím jednoduché situace, při kterých jsou žáci nuceni volit mezi různě vhodnými receptivními strategiemi (např. mezi rozlišením podstatných a okrajových informací v textu, mezi snahou pochopit celkovou situaci a najít odpověď na konkrétní otázku ve zvukové nahrávce či videu); žákům pomáhám vybrat vhodnou strategii a zpětně s nimi tento proces reflektuji
- uvědomuji si, že žákův neúspěch v řešení úkolu nemusí vyplývat z jeho neporozumění dané látce, ale pouze ze způsobu zadání takového úkolu
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
Komponenta: úroveň pozornosti a zapojenosti do komunikačního aktu
- Ve svém jednání demonstruje porozumění obsahu běžně užívaných mluvených, psaných či vizuálních komunikátů (např. obsahu verbálních sdělení či instrukcí, krátkých textů, doprovodných obrázků a ilustrací).
- S pomocí druhých rozpozná, popř. reaguje na některé nepřímo vyjádřené významy (např. hlavní poselství příběhu).
Komponenta: receptivní strategie
- Používá omezenou škálu receptivních strategií (např. rozlišování mezi podstatnými a okrajovými informacemi).
Očekávané výsledky učení
Předcházející