Rozumí obsahu běžných forem sdělení včetně některých nepřímo vyjádřených významů.

KKK-POR-000-ZV5-001
divider

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:

  • do výuky pravidelně zařazuji také krátké autentické texty a jiná jazyková či obrazná sdělení (obrázky, ilustrace, fotografie, mapy, videa apod.)
  • pravidelně se žáky hovořím o jejich porozumění jazykovým či obrazným sdělením, diskutuji s nimi o jejich možných významech
  • vytvářím jednoduché situace, při kterých jsou žáci nuceni volit mezi různě vhodnými receptivními strategiemi (např. mezi rozlišením podstatných a okrajových informací v textu, mezi snahou pochopit celkovou situaci a najít odpověď na konkrétní otázku ve zvukové nahrávce či videu); žákům pomáhám vybrat vhodnou strategii a zpětně s nimi tento proces reflektuji
  • uvědomuji si, že žákův neúspěch v řešení úkolu nemusí vyplývat z jeho neporozumění dané látce, ale pouze ze způsobu zadání takového úkolu

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

Komponenta: úroveň pozornosti a zapojenosti do komunikačního aktu

  • Ve svém jednání demonstruje porozumění obsahu běžně užívaných mluvených, psaných či vizuálních komunikátů (např. obsahu verbálních sdělení či instrukcí, krátkých textů, doprovodných obrázků a ilustrací).
  • S pomocí druhých rozpozná, popř. reaguje na některé nepřímo vyjádřené významy (např. hlavní poselství příběhu).

Komponenta: receptivní strategie

  • Používá omezenou škálu receptivních strategií (např. rozlišování mezi podstatnými a okrajovými informacemi).

Očekávané výsledky učení