Klíčová kompetence osobnostní a sociální

Klíčová kompetence Osobnostní a sociální podporuje rozvoj žáka v rovině osobnostní, především prostřednictvím posilování jeho celkové pohody. Jejím předpokladem je schopnost žáka adekvátně vyjadřovat vlastní potřeby a aktivně se podílet na vytváření prostředí, které mu pohodu umožňuje. Klíčová kompetence zároveň přispívá k rozvoji žáka v rovině sociální, tedy v oblasti navazování a udržování vztahů s druhými lidmi, ať už ve škole, či mimo ni. Žák se zapojuje do jednoduchých sociálních aktivit a uplatňuje základní návyky společenského chování. Učí se respektovat druhé osoby a rozlišovat nevhodné či rizikové formy chování. Rozvoj této kompetence zároveň slouží jako prevence chování náročného na péči.

K rozvoji klíčové kompetence osobnostní a sociální dochází průběžně během všech činností a aktivit, ideálně v přirozených situacích každodenního života. Jedná se o stěžejní klíčovou kompetenci, jejíž míra rozvoje výrazně ovlivňuje kvalitu života samotného žáka i jeho rodiny.

Klíčová kompetence Osobnostní a sociální je tvořená čtyřmi složkami: Vlastní wellbeing, Resilience: odolávání obtížným situacím, Empatie a porozumění druhýmBudování a udržování zdravých vztahů.