Místa a regiony světa

Tematický celek se zaměřuje na rozvoj schopnosti žáků orientovat se v geografických místech a regionech různých měřítek a získávat, analyzovat a interpretovat jejich charakteristiky. Prostřednictvím vytváření mentálních map se žáci učí lokalizovat místa, odvozovat jejich základní charakteristiky a pochopit vzájemné vztahy mezi různými místy a regiony. Tím podporují vlastní geografické myšlení podporující porozumění přírodním a společenským procesům ovlivňujícím životní prostředí míst a regionů. Žáci by měli získávat, analyzovat a porovnávat i interpretovat informace o místech a regionech, což jim umožňuje pochopit shodnosti a rozdíly v přírodních a socioekonomických podmínkách a podporuje jejich schopnost vidět svět v souvislostech a chápat globální propojenost. Tematický celek také rozvíjí kritické hodnocení prezentace míst a regionů v médiích, což přispívá k eliminaci předsudků a stereotypů. Žáci se učí rozlišovat mezi objektivními a zkreslenými informacemi, což je důležité pro získání spolehlivých informací a zodpovědné jednání.
Výuka tohoto tematického celku by měla být úzce provázaná s tematickým celkem Geografie a její metody poznávání i ostatními geografickými celky, kterým přináší regionální dimenzi. Výběr regionů je ponechán v kompetenci vyučujícího, je ovšem předpokládán důraz na žákovo místo, region školy, Česko, Evropu a následně další regiony světa.