Účelně a uvážlivě sdílí data a informace v digitálním prostředí s cílem osobního růstu, podpory školní či zájmové komunity nebo za účelem týmové práce na školních projektech.

KDI-ZAP-000-ZV9-001
divider

Komentář:

Výuka zahrnuje praktické činnosti zaměřené na spolupráci, komunikaci a promyšlené sdílení informací. Žáci například pracují na školních projektech, při nichž sdílejí nápady a výsledky své práce prostřednictvím digitálních platforem, jako jsou sdílené dokumenty, diskusní fóra nebo aplikace pro týmovou spolupráci. Učí se přemýšlet o tom, jaký obsah sdílí, jaký má vliv na jejich digitální stopu a jak mohou utvářet svou digitální identitu. Poznávají aplikace, platformy a zdroje důležité pro občana.

 

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:

  • podporuji žáky v aktivním zapojování do života školy prostřednictvím digitálních technologií
  • ukazuji žákům, které digitální služby nabízí stát, veřejná správa či komerční sektor a jak mohou tyto služby využívat
  • učím žáky, jak se chovat v online prostředí: prostřednictvím promyšlených online aktivit je vedu k etickému a ohleduplnému jednání, respektu k druhým, podporuji jejich spolupráci
  • při vytváření a sdílení digitálního obsahu vedu žáky k uvědomování si vlastních autorských práv a k respektu k autorským právům ostatních

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA

sdílení dat, informací a obsahu prostřednictvím digitálních technologií s vědomím kulturních a generačních odlišností

  • využívá digitální technologie ke sdílení dat, informací a obsahu s vybranými lidmi a k týmové práci, komunikuje i s více uživateli najednou
  • rozpoznává etické otázky související s digitálním prostředím, zapojuje se do diskuze o chování v online prostředí, v diskuzi projevuje vědomí důležitosti ochrany soukromí, dodržování právních norem a respektu k ostatním
  • volí způsoby komunikace a strategie přizpůsobené konkrétnímu publiku
  • zamýšlí se nad dopady sdílení informací online, na vyžádání okomentuje za jakým účelem sdílel data a informace (a projeví tak, že sdílení bylo promyšlené a účelné, předkládá argumenty)

zapojení se do společnosti prostřednictvím dostupných digitálních služeb a aktivního občanství

  • charakterizuje digitální zdroje důležité pro občana
  • prostřednictvím digitálních technologií se zapojuje do dění ve svém okolí a do společnosti
  • buduje si osobní vzdělávací prostředí za účelem vlastního zdokonalování - lze pozorovat nebo na vyžádání popíše či demonstruje, že má a rozvíjí portfolio či síť zdrojů a kontaktů, ze kterých čerpá při svém učení

kontrola digitální stopy, utváření digitální identity

  • kontroluje svou digitální stopu, vysvětlí, jak ke kontrole své digitální stopy přistupuje
  • promyšleně buduje svou digitální identitu a zajímá se, jak k ní přispívají ostatní - zapojí se do diskuze k utváření digitální identity, na příkladech demonstruje, jak k utváření přistupuje

Očekávané výsledky učení