Účelně a uvážlivě sdílí data a informace v digitálním prostředí s cílem osobního růstu, podpory školní či zájmové komunity nebo za účelem týmové práce na školních projektech.
Komentář:
Výuka zahrnuje praktické činnosti zaměřené na spolupráci, komunikaci a promyšlené sdílení informací. Žáci například pracují na školních projektech, při nichž sdílejí nápady a výsledky své práce prostřednictvím digitálních platforem, jako jsou sdílené dokumenty, diskusní fóra nebo aplikace pro týmovou spolupráci. Učí se přemýšlet o tom, jaký obsah sdílí, jaký má vliv na jejich digitální stopu a jak mohou utvářet svou digitální identitu. Poznávají aplikace, platformy a zdroje důležité pro občana.
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:
- podporuji žáky v aktivním zapojování do života školy prostřednictvím digitálních technologií
- ukazuji žákům, které digitální služby nabízí stát, veřejná správa či komerční sektor a jak mohou tyto služby využívat
- učím žáky, jak se chovat v online prostředí: prostřednictvím promyšlených online aktivit je vedu k etickému a ohleduplnému jednání, respektu k druhým, podporuji jejich spolupráci
- při vytváření a sdílení digitálního obsahu vedu žáky k uvědomování si vlastních autorských práv a k respektu k autorským právům ostatních
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA
sdílení dat, informací a obsahu prostřednictvím digitálních technologií s vědomím kulturních a generačních odlišností
- využívá digitální technologie ke sdílení dat, informací a obsahu s vybranými lidmi a k týmové práci, komunikuje i s více uživateli najednou
- rozpoznává etické otázky související s digitálním prostředím, zapojuje se do diskuze o chování v online prostředí, v diskuzi projevuje vědomí důležitosti ochrany soukromí, dodržování právních norem a respektu k ostatním
- volí způsoby komunikace a strategie přizpůsobené konkrétnímu publiku
- zamýšlí se nad dopady sdílení informací online, na vyžádání okomentuje za jakým účelem sdílel data a informace (a projeví tak, že sdílení bylo promyšlené a účelné, předkládá argumenty)
zapojení se do společnosti prostřednictvím dostupných digitálních služeb a aktivního občanství
- charakterizuje digitální zdroje důležité pro občana
- prostřednictvím digitálních technologií se zapojuje do dění ve svém okolí a do společnosti
- buduje si osobní vzdělávací prostředí za účelem vlastního zdokonalování - lze pozorovat nebo na vyžádání popíše či demonstruje, že má a rozvíjí portfolio či síť zdrojů a kontaktů, ze kterých čerpá při svém učení
kontrola digitální stopy, utváření digitální identity
- kontroluje svou digitální stopu, vysvětlí, jak ke kontrole své digitální stopy přistupuje
- promyšleně buduje svou digitální identitu a zajímá se, jak k ní přispívají ostatní - zapojí se do diskuze k utváření digitální identity, na příkladech demonstruje, jak k utváření přistupuje