modeluje a používá zlomky v praktických situacích
MJA-MAT-001-ZV5-002
Komentář
Očekávaný výsledek učení reprezentuje matematický koncept nutný pro osvojení základních matematických dovedností nezbytných pro žákovo další studium a jeho osobní i profesní život. Napomáhá rozvoji základní matematické gramotnosti a mezioborové integraci.
Očekávaný výsledek učení vychází z Globálního odborného rámce (The Global Proficiency Framework, UNESCO), který definuje minimální úroveň znalostí a dovedností žáků v matematice na celosvětové úrovni. Náročnost odpovídá nejnižší úrovni, popsané v rámci „žák částečně naplňuje minimální úroveň“ (Partially Meets Global Minimum Proficiency).
Hodnoty
- Sdílené poznání
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- rozděluje spravedlivě různé celky na stejné části (např. rozděluje koláč, tyč, čokoládu, lentilky, mince)
- pojmenuje části spravedlivého dělení
- modeluje slovně vyjádřený kmenový zlomek (polovina, třetina, čtvrtina…)
- porovná kmenové zlomky vyjádřené slovně nebo modelem
- řeší jednoduché slovní úlohy s kmenovými zlomky vyjádřenými slovně a využívá k tomu vhodné modely
- zapíše kmenový zlomek pomocí čísel
- modeluje a pojmenuje části celku nekmenovými zlomky
- zapíše nekmenový zlomek pomocí čísel
- porovná nekmenové zlomky vyjádřené modelem, slovně nebo číselně
- řeší jednoduché slovní úlohy se zlomky
Očekávané výsledky učení
Následující