modeluje a rozpozná geometrické útvary
MJA-MAT-003-ZV5-006
Komentář
Očekávaný výsledek učení reprezentuje matematický koncept nutný pro osvojení základních matematických dovedností nezbytných pro žákovo další studium a jeho osobní i profesní život. Napomáhá rozvoji základní matematické gramotnosti a mezioborové integraci.
Očekávaný výsledek učení vychází z Globálního odborného rámce (The Global Proficiency Framework, UNESCO), který definuje minimální úroveň znalostí a dovedností žáků v matematice na celosvětové úrovni. Náročnost odpovídá nejnižší úrovni, popsané v rámci „žák částečně naplňuje minimální úroveň“ (Partially Meets Global Minimum Proficiency).
Hodnoty
- Sdílené poznání
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- rozpozná, modeluje a pojmenuje dvojrozměrné útvary (mnohoúhelníky, kruh) a tělesa (krychle, kvádr, jehlan, kužel, válec, koule)
- rozpozná a popíše vlastnosti dvojrozměrných útvarů a těles
- využívá vlastnosti útvarů k řešení problémů a konstrukcím
- přiřadí těleso a jeho síť a vytvoří síť krychle a kvádru
- rozpozná shodné dvojrozměrné útvary a tělesa (v otočení, v posunutí, v osové souměrnosti a v rovinové souměrnosti)
- rozpozná osově souměrné dvojrozměrné útvary a určí jejich osu souměrnosti
- rozpozná a popíše podobné dvojrozměrné útvary
- vytvoří nové dvojrozměrné útvary složením dvou či více útvarů nebo rozložením daného útvaru