rozpozná, zda se jedná o počin/projev výtvarného umění, architektury, a popíše, co ho na díle zaujalo
Komentář
V procesu učení je kladen důraz na vnímání díla v autentickém prostředí, kterým může být galerie, muzeum či veřejný prostor. Takový způsob vnímání přináší mnohem hlubší prožitek, než který poskytne reprodukce. Důležité je to, aby žáci vnímali šíři výtvarného umění a dokázali si na základě vlastní zkušenosti vybavit příklady, které ho reprezentují, a k těmto příkladům přiřadit instituce, které o daná díla pečují.
Základní orientace v šíři umělecké vizuální produkce je potřebná pro prohlubování dovedností v oblasti recepce a reflexe. Vlastní zkušenost s dílem (rozumí se tím s originálem v jeho autentickém prostředí) je pak nenahraditelným momentem pro budování vztahu ke kulturně historickému dědictví. Zároveň je takový zážitek pro žáka lépe zapamatovatelný a je významnou motivací pro další učení.
Hodnoty
- Sdílené poznání
- Důstojný život
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
- orientuje se v autentickém prostředí galerie, muzea, výstavní síně
- vyhledává si informace k výstavě, dovede položit otázku, která je pro vnímání díla pro něj důležitá
- odhaduje, zda jsou vystavená díla malby, kresby, grafiky
- vyhledá si ze zdrojů ukázku podobného díla nebo díla, které považuje za výrazně odlišné
- vnímá architekturu přímo v prostředí měst nebo krajiny, uvědomuje si, jak na něj jednotlivá architektonická díla působí
- vyhledá příklady historických i současných architektonických objektů