Zvolená úroveň RVP ZŠS je ve stavu veřejné konzultace. Připomínky můžete zadat ve formuláři zde. Konzultace probíhá do 31. 3. 2025, poté budou připomínky vyhodnoceny.

Člověk, jeho osobnost a svět práce II

divider

Vzdělávací oblast Člověk, jeho osobnost a svět práce je jednou ze stěžejních vzdělávacích oblastí ve vzdělávání žáka s těžkým a hlubokým mentálním postižením. Celá vzdělávací oblast je koncipována tak, že veškeré dovednosti a návyky si žák osvojí během úkonů spojených s běžnými situacemi každodenního života. Osvojováním těchto základních praktických dovedností a návyků dochází ke zvyšování kvality života nejen žáka s mentálním postižením, ale i celé jeho rodiny. 

Vzdělávací oblast se cíleně zaměřuje na dosažení co nejvyšší možné míry samostatnosti žáka v základních úkonech každodenního života a umožňuje mu zapojení se do nejjednodušších pracovních činností. Prostřednictvím osvojených dovedností současně napomáhá i seberealizaci žáka v podobě smysluplného využití volného času. Vzdělávací oblast zároveň formuje osobnost žáka v jeho individuálních potřebách. 

Žák si osvojuje základní praktické dovednosti z oblasti sebeobsluhy, a to především péči o sebe a své osobní věci. Učí se bezpečně používat předměty a pomůcky denní potřeby, získává klíčové pracovní návyky a návyky z oblasti bezpečnosti a hygieny práce. V přirozených situacích si žák osvojuje dovednosti vedoucí k jeho osobní spokojenosti. 

Vzdělávací oblast Člověk, jeho osobnost a svět práce je specifická svým spojením s praktickými činnostmi běžného života. Osvojené dovednosti využije žák ve svém každodenním životě, ať už v prostředí rodiny, v zařízení některé sociální služby, dalším vzdělávání apod. 

Vzdělávací oblast je členěná do dvou vzdělávacích oborů: Pracovní činnostiOsobnostní a sociální rozvoj.