Pracovní činnosti

V rámci vzdělávacího oboru Pracovní činnosti si žák osvojuje úkony související se sebeobsluhou, rozvíjí svou motoriku a zručnost, osvojuje si klíčové návyky z oblasti hygieny a bezpečnosti práce. Rozvíjí dovednosti k používání předmětů denní potřeby, pomůcek, nářadí a nástrojů potřebných k vykonávání běžných činností každodenního života. Žák si osvojuje klíčové pracovní návyky (např. úklid po skončení činnosti, dokončení práce). Nedílnou součástí tohoto vzdělávacího oboru je nabídka rozmanitých činností, se kterými se žák seznamuje, poznává je a osvojuje si je. Tyto činnosti se mohou stát důležitou náplní jeho volného času.

Vzdělávací obor Pracovní činnosti by měl být realizován co nejvíce v přirozených situacích běžného života a měl by vést k osvojení základních praktických dovedností potřebných pro každodenní život žáka. Podle potřeb, možností a vývojové úrovně konkrétního žáka je vhodné, aby byl vzdělávací obsah individualizován, a to nejen v oblasti samotného obsahu, ale i metod, organizačních forem práce, znázornění postupu práce, náročnosti, formy pomoci apod. Vzdělávací obsah je osvojován cyklicky, vybrané činnosti jsou tedy procvičovány opakovaně, s postupným navyšováním jejich náročnosti. Cílem je dosažení co nejvyšší možné míry samostatnosti při provádění jednotlivých manuálních úkonů a jejich postupné propojování.

Vzdělávací obor se člení na šest tematických okruhů: Sebeobsluha, Práce s technickými materiály, Práce konstrukční, Práce pěstitelské, Práce v domácnosti Pracovní návyky. Tematický okruh Pracovní návyky má specifické postavení mezi ostatními tematickými okruhy – jeho obsah je naplňován při realizaci ostatních okruhů. 

Očekávané výsledky učení

Díl II – 10. ročník

Sebeobsluha

Práce s technickými materiály

Práce konstrukční

Práce pěstitelské

Práce v domácnosti

Pracovní návyky