Zvolená úroveň RVP ZŠS je ve stavu veřejné konzultace. Připomínky můžete zadat ve formuláři zde. Konzultace probíhá do 31. 3. 2025, poté budou připomínky vyhodnoceny.

Umění a kultura II

divider

Vzdělávací oblast Umění a kultura poskytuje žákovi rozmanité příležitosti k vlastní tvorbě, k interpretaci, k emocionálnímu vnímání a prožitku. Tato oblast má významnou roli ve formování estetického cítění žáka a jeho smyslu pro krásu a harmonii. Umění a kultura otevírá prostor pro sebevyjádření, kreativitu a vlastní projev žáka, nabízí mu řadu možností, jak uplatnit své tvůrčí schopnosti. Významnou součástí této vzdělávací oblasti je i pozitivní dopad na psychickou pohodu (wellbeing) žáka prostřednictvím rehabilitačního a relaxačního charakteru, kterým umění a kultura disponuje. 

Cílem oblasti je pomoci žákovi v rozvoji smyslového vnímání, v rozvoji vlastní tvořivosti, v rozvoji osobnosti žáka v oblasti uměleckého vnímání. Cílem této vzdělávací oblasti je i vytváření příležitosti pro vzájemnou spolupráci, toleranci a napomáhání v utváření vzájemných postojů a hodnot. Vzdělávací oblast Umění a kultura usiluje o emocionální zklidnění, duševní uvolnění a nastolení vnitřní spokojenosti a harmonie.  

Žák si osvojuje a rozvíjí tvořivé schopnosti a dovednosti, vytváří si pozitivní vztah k umění, učí se estetickému cítění a vnímání prostředí. Oblast Umění a kultura může významně přispět k psychické pohodě žáků, ke kultivaci vzájemných vztahů a celkově k pozitivnímu klimatu školního společenství. Pomáhá vytvářet prostředí, které je vnímavé k individualitě každého žáka, respektuje a podporuje různorodost a zároveň vytváří prostor pro spolupráci, sdílení a společné tvoření.  

Vzdělávací oblast Umění a kultura poskytuje rozmanité tvůrčí a interpretační činnosti všem žákům s mentálním postižením. Vzdělávací oblast Umění a kultura je členěna do vzdělávacích oborů: Výtvarná výchova a Hudební výchova. Škola by měla vytvářet příležitosti k propojování obou oborů tak, aby žák mohl poznával uměleckou tvorbu v její komplexnosti.