Člověk a komunikace

Vzdělávací oblast Člověk a komunikace má stěžejní postavení ve výchovně-vzdělávacím procesu žáka základní školy speciální. Umožňuje mu rozvíjet vhodné formy komunikace s okolím. Jako prostředek vzdělávání se využívají různé formy augmentativní a alternativní komunikace, které napomáhají osvojení dovednosti dorozumět se s okolím a přispívají k vytváření pocitu jistoty a bezpečí, jenž kontakt se sociálním prostředím přináší. 

Cílem vzdělávací oblasti je prostřednictvím vhodné motivace a uplatnění speciálněpedagogických metod podporovat, rozvíjet a upevňovat rozumové a poznávací schopnosti žáka. Žák se učí vnímat verbální i neverbální komunikaci jako nástroj k naplnění vlastních potřeb a přání. Současně ji chápe jako prostředek dorozumění se svým okolím. Důležitou roli zde hrají společné aktivity a hry, které nejen podporují sociální vazby, ale také usnadňují orientaci v prostředí. Výchovně-vzdělávací proces směruje žáky k aktivnímu zapojení do kolektivu a k postupnému zvládání orientace v prostředí.

Obsah této vzdělávací oblasti prostupuje všemi obory, které jsou důležité pro vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením, se souběžným postižením více vadami a s autismem. Činnosti realizované v rámci této oblasti směřují k aktivizaci a rozvoji vnímání, pozornosti, jemné i hrubé motoriky, k upevňování správného sociálního chování a osvojování základních dovedností orientace. To vše napomáhá rozvoji komunikace, která je základem růstu osobnosti a podporuje proces socializace žáka.

Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti vede k rozvoji rozumových schopností žáka, motivuje ho k uplatňování základních hygienických a sebeobslužných dovedností. Vzdělávací oblast usiluje o dosažení co nejvyšší možné míry samostatnosti žáka, o rozvoj schopnosti spolupracovat s blízkými osobami a vykonávat jednoduché úkony. Směřuje k vytváření pozitivních vztahů ke spolužákům a k úspěšnému začlenění do kolektivu.

Obsah vzdělávací oblasti Člověk a komunikace se realizuje ve vzdělávacích oborech: Rozumová výchovaKomunikační výchova.