Pracovní činnosti
V rámci vzdělávacího oboru Pracovní činnosti si žák osvojuje úkony související se sebeobsluhou, rozvíjí svou motoriku a zručnost a osvojuje si návyky z oblasti hygieny a bezpečnosti práce. Rozvíjí dovednosti používat předměty denní potřeby, pomůcky, nářadí a nástroje potřebné k vykonávání běžných činností každodenního života. Žák si osvojuje různé pracovní návyky – ať už související s přípravou na činnost, úklidem po skončení samotné činnosti, dokončením práce, překonáváním obtíží, nebo dodržováním pracovních postupů. V rámci svých možností získává dovednosti pro jednoduchou spolupráci a učí se odpovědnosti za svou práci. Nedílnou součástí vzdělávacího obsahu tohoto oboru je široké spektrum činností, se kterými se žák seznamuje, poznává je a osvojuje si je. Tyto činnosti se mohou stát důležitou náplní jeho volného času či prostředkem k dosažení pocitu prospěšnosti pro své okolí.
Vzdělávací obor je realizován v přirozených situacích běžného života a vede k osvojování praktických dovedností potřebných pro každodenní život žáka. Podle potřeb, možností a vývojové úrovně konkrétního žáka je vhodné, aby byl vzdělávací obsah individualizován – a to nejen v oblasti samotného obsahu, ale i metod, organizačních forem práce, znázornění postupu práce, náročnosti či formy pomoci. Cílem je dosažení co nejvyšší možné míry samostatnosti při provádění jednotlivých motorických úkonů a jejich postupném spojování ke zvládnutí celé činnosti. Vzdělávací obsah je koncipovaný pro cyklické osvojení, tedy pro opakované procvičování daných dovedností a postupné zvyšování náročnosti činností.
Vzdělávací obor Pracovní činnosti se člení na šest tematických okruhů: Sebeobsluha, Práce s technickými materiály, Práce konstrukční, Práce pěstitelské, Práce v domácnosti a Pracovní návyky. Škola realizuje všechny tematické okruhy na obou stupních. Tematický okruh Pracovní návyky má specifické postavení mezi ostatními tematickými okruhy – jeho obsah je naplňován při realizaci ostatních okruhů.